وزیر راه پاسخگو باشد/ ایرباس و بوئینگ پیش‌کش؛ سیستم سوزن‌بانی را درست کنید!

علت حادثه خطای انسانی باشد یا یخ زدگی سیستم ترمز، ظاهرا هر دوی اینها باید با راه اندازی «سیستم کنترل اتوماتیک قطار» که آخوندی در اسفند سال ۹۳ وعده راه اندازی آن را و سال بعد، پورسیدآقایی وعده پیاده شدن آن در همه ایستگاه های قطار در سال ۹۵ را داد، برطرف می شد!
دو قطار بر اثر یک بی تدبیری محض در استان سمنان با هم برخورد کرده و ده ها قربانی روی دست مردم گذاشته اند و این در حالی است که دغدغه وزیر راه در سه سال و نیم گذشته صرفا وارد کردن بوئینگ و ایرباس است که در مسیر تحقق آن هم سنگ اندازی های زیادی از سوی غرب شده.

به گزارش صراط، حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان، از حوادث پیشین مربوط به راه آهن متفاوت است؛ از این جهت که یکی از قطارها در مسیر متوقف بوده و دیگری با اطلاع رسانی غلط مسئولین، به حرکت درآمده و با آن برخورد می کند.

ماجرا از زبان محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن ایران این چنین است: قطار مشهد – تبریز به دلیل سرمای هوا و و یخ‌زدگی سیستم ترمز در فاصله پنج کیلومتری سمنان متوقف می‌شود و وضعیت خود را به مرکز کنترل شاهرود اطلاع می‌دهد. چراغ برای تردد قطارها در کل مسیر قرمز می‌شود و قطار مشهد – سمنان (قطار دوم حادثه) هم متوقف می‌شود. اما پس از مدتی شیفت مسئول کنترل تغییر می‌کند و مسئول جدید که “از سابقه قرمز شدن چراغ بی‌اطلاع بوده” در پاسخ به درخواست وضعیت قطار دوم می‌گوید مسیر باز است و احتمالا “چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است. در پی این اطلاع‌رسانی غلط، قطار مشهد – سمنان راه می‌‎افتد و در مسیر به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار مشهد – تبریز برخورد می‌کند.

ساده ترین و کمترین واکنش به این فاجعه مدیریتی، عذرخواهی وزیر راه، استعفای مدیرعامل شرکت راه آهن، برکناری مسئولان استانی درگیر در ماجرا و محاکمه عاملان این سهل انگاری است که به جز بازداشت سه نفر از سوی دادستانی سمنان، دولت روحانی هیچ یک از این اقدامات را انجام نداده است.

عباس آخوندی وزیر راه در اولین واکنش به این اقدام اعلام کرد که سفر خود به ترکمنستان را لغو کرده؛ سفری که درباره علت، جزییات و اهمیت آن اطلاع رسانی خاصی نشده بود و صرفا منت لغو آن بر سر مردم باقی ماند!

اما آنچه مهم است اینکه وزارت راه در سه سال و نیم گذشته تمام تلاش و انرژی خود را مصروف وارد کردن تعدادی ایرباس و بوئینگ کرده که آن هم با سنگ اندازی طرف غربی به ویژه آمریکا هنوز عملی نشده و صرفا یک عکس یادگاری بعد از فرود نمایشی یک ایرباس در تهران سهم ایران شده است.

علت حادثه خطای انسانی باشد یا یخ زدگی سیستم ترمز، ظاهرا هر دوی اینها باید با راه اندازی «سیستم کنترل اتوماتیک قطار» که آخوندی در اسفند سال ۹۳ وعده راه اندازی آن را و سال بعد، پورسیدآقایی وعده پیاده شدن آن در همه ایستگاه های قطار در سال ۹۵ را داد، برطرف می شد اما کار به جایی رسید که برخی حتی مشعل دهقان فداکار را کارآمدتر از این سیستم دانستند.

اکنون سوالی که مطرح است اینکه آیا بهتر نبود بخشی از انرژی وزارت راه به جای تمرکز بیش از حد روی واردات ایرباس و بوئئینگ به بهینه سازی سیستم ایمنی ریلی و نیز سایر خطوط حمل و نقل منتقل می شد تا دست کم در این مورد عقبگرد نداشته باشیم؟

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. فرزاد

    #بیانیه_کارکنان_سوزنبان_راه آهن

    ملت شریف ایران
    وقوع سانحه دلخراش برخورد دو قطار مسافری در حوالی ایستگاه هفتخوان و کشته و مجروح شدن دهها تن از زائرین بارگاه ملکوتی ثامن الحجج قلوب عموم ملت ایران را مالامال از درد و اندوه نمود ، ما سوزنبانان راه آهن مصیبت وارده را به پیشگاه ملت بزرگوار ایران تسلیت عرض نموده و از خداوند مهربان برای جان باختگان طلب غفران و برای بازماندگان صبر جمیل و برای مجروحین شفای عاجل مسالت می نماییم.
    ملت بزرگوار ایران در گزارشهای ارایه شده از طرف مسئولین راه آهن عامل اصلی وقوع این سانحه دلخراش خطای نیروی انسانی اعلام گردیده است و تنی چند از همکاران ما در بازداشت به سر میبرند ، لذا جهت شفاف سازی ماجرا مطالبی را به استحضار میرسانیم:
    ⚫️قطار مسافری تبریز -مشهد در نزدیک ایستگاه هفتخوان به دلایل فنی ترمز بوده است آیا نقش فرسودگی ناوگان ریلی در این سانحه دیده شده است؟
    ⚫️ از سیستم کنترل هوشمند قطار (atc ) در سال جاری دو هزار مورد گزارش خرابی به مسئولین ذیربط اطلاع رسانی شده که موجب سلب اعتماد به سیستم علائمی شده است، چنانچه مامورین ایستگاهای غیر علائمی از جمله سوزنبان نسبت به دریافت گرفتن فرمان حرکت از بالا و اقدام نمودن مسیر به قطار و فرمان حرکت می نمودند به عنوان مقصر اصلی در برخورد قطارها در بین راه شناخته شده و از کار بیکار و اخراج میگردیدند .
    ⚫️ کارکنان سوزنبان راه آهن به رغم حساسیت بسیار بالای شغلی که مسولیت مسیرسازی قطارها که بسیار حساس و کلیدی است و زیرا بازدید عبوری قطارها و نه یک قطار را بر عهده دارند هیچگاه از طرف مدیران ارشد راه آهن حساسیت شغلشان درک نگردید.
    ملت بزرگوار ایران خادمان شما در جبهه سوزنبان راه آهن در ایستگاهها در دل بیابانها با کمترین امکانات مشغول انجام وظیفه می باشند، اگرچه از کم توجهی و بی مهری و اجحافات صورت گرفته توسط مدیران راه آهن در سنوات گذشته و حال دلی پر درد و دیدگانی پر خون دارند ولی همه و همه ناملایمتی ها و مرارت ها به امید امنیت سفر و نشستن لبخند رضایت بر چهره ملت عزیز ایران سهل و آسان می نماید.
    مجددا نهایت تاثر و تالم خود را به پیشگاه ملت بزرگ ایران ، خاصه خانواده های داغدار ابراز داشته و چنانچه خطایی قطعا غیر عمد از طرف همکاران دیگر که منجر به وقوع این حادثه تاسف انگیز گردیده است در پیشگاه ملت ایران و خانواده های داغدار شرمسار و از آستان الوهیت طلب مغفرت مینماییم.
    خادمان شما: کارکنان سوزنبان راه آهن‌ایران

    🚄

    پاسخ
    1. ادمین

      بعلت مهم بودن خبر،بعنوان یک خبر اصلی در سایت لیوانکو مورد استفاده قرار گرفت لذا در صفحه اصلی سایت پیگیری فرمایید

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *